Brasov - Cristian - Rasnov - Bran - Vulcan - Codlea - Dumbravita
Dumbravita - Codlea - Ghimbav - Brasov
14 - 15 august 2011
Mini-vacanta de Sfanta Maria incepuse deja si nu aveam in plan o iesire cu bicicletele undeva departe. Sambata s-a conturat o idee a unui traseu de o zi, duminica, pe biciclete prin Brasov - Bran - Predeal, dar apoi am facut ca traseul sa il parcurgem in 2 zile, 14 si 15 august, duminica si luni.
Balcic si Bran erau cele doua locuri de suflet ale Reginei Maria. Intamplarea a facut ca traseul cu bicicleta prin zona Brasovului, prin vizita la Bran, sa fie o continuare a traseului Balcic - Dalboka - Kaliakra - Shabla - Vama Veche prin puternica legatura a Reginei Maria a Romaniei de Balcic si de Bran.
Biletele de tren dus-intors pe ruta Bucuresti - Brasov - Bucuresti le-am cumparat sambata seara, cu o zi inainte de intrarea in vigoare a tarifelor noi, majorate de CFR Calatori. Ciudat este ca, desi exista cerere mare pentru vagoanele pentru biciclete spre Valea Prahovei, CFR Calatori nu suplimenteaza numarul acestora in zilele de sambata si duminica.
Duminica dimineata ne-am urcat in trenul accelerat A1745 cu destinatia Brasov. Lume multa la casele de bilete si pe peroane. Biciclisti, de asemenea, multi dintre ei coborand prin Campina, Sinaia sau Predeal pentru diverse trasee cu bicicletele.
Brasov / Kronstadt
In Brasov am ajuns la timp, trenul nu a avut intarziere. Vreme frumoasa, soare placut. Am pornit direct la drum spre Rasnov - Bran. Pentru a iesi din Brasov spre Pitesti punctul de reper este Stadionul Tineretului al FC Brasov din Cartierul Bartolomeu.
Cristian / Neustadt
Dinspre Brasov spre Rasnov si Bran se trece prin Cristian, o comuna aflata la vreo 10 kilometri distanta de Brasov. Cristian este atestat documentar din anul 1362 intr-o scrisoare a regelui Ludovic de Anjou. Datorita vechimii lor, multe dintre casele din Cristian sunt declarate monumente de arhitectura.
Turnul cu ceas de la biserica fortificata saseasca din Cristian este vizibil de la mare distanta si acolo am oprit pentru a o vizita. Biserica initiala a fost ridicata in stil romanic, cu elemente gotice, apoi a fost recladita in stil neoclasic cu specific transilvanean.
Fortificatia care inconjoara biserica are forma ovala, cu opt turnuri si un bastion pe poarta, plus inca un zid mai jos. Recent, intreg ansamblul de cladiri a fost reconditionat.
Rasnov / Rosenau
Orasul Rasnov apare pentru prima data documentar in anul 1331 cu denumirea romano-slava de Rosnou, de la cuvantul "roz", insemnand trandafir, in epoca medievala trandafirul fiind emblema orasului.
Cetatea taraneasca Rasnov
Dupa marea invazie a tatarilor din anul 1241, cand Tara Barsei a fost pustiita, si din cauza invaziilor ce urmau, locuitorii Rasnovului au construit un sistem de aparare puternic. Cetatea Rasnov a fost cladita cu efortul taranilor din Rasnov, ajutati si de cei din comunele Cristian si Vulcan, cu scop de adapost si de aparare impotriva atacurilor tatarilor.
Prima mentiune documentara despre Cetatea taraneasca Rasnov este din anul 1335, cu ocazia unei navaliri a tatarilor in Tara Barsei. Cetatea de pe Tampa de la Brasov si Cetatea Rasnovului, puternic fortificate, au rezistat atacurilor, salvand viata celor refugiati intre zidurile lor.
De la Rasnov am pornit spre Bran, insa la o intersectie am gresit drumul si am mers putin spre Predeal, nu am vazut la timp indicatorul. Ne-am intors si am intrat pe drumul bun, foarte aglomerat de masini, dar aproape de intrarea in Bran se formase coloana si mai mult stateau. Singura problema: portierele deschise pe partea dreapta in calea noastra.
Bran / Torzburg
Am ajuns in Bran, o aglomeratie greu de descris la intrarea in Castelul Bran si in targul cu diverse maruntisuri de acolo. Aproape ca renuntasem sa vizitam castelul pentru ca nu aveam unde sa ne lasam bicicletele.
Situat in Pasul Rucar - Bran, la aproximativ 30 de kilometri de Brasov, Castelul Bran (Torzburg) este un monument istoric si arhitectonic. Castelul Bran a fost o cetate de trecatoare, cu scop militar, cu forma patrulatera neregulata. Cetatea a fost transformata in castel din anul 1920 cand a ajuns proprietatea Reginei Maria, timp in care s-au realizat cele mai mari lucrari de restaurare.
Castelul Bran a fost revendicat de Arhiducele Dominic de Habsburg si de surorile sale, Maria Magdalena Holzhausen si Elisabeth Sandhofer, in anul 2000. In anul 2006, acestia au devenit proprietarii castelului si ai domeniului aferent in urma unei hotarari de retrocedare. Familia de Habsburg a adus in castel obiecte din colectia personala pentru redeschiderea oficiala muzeului in iunie 2009.
In Bran se gaseste Stella Maris sau Capela Reginei, o copie a Capelei de la Balcic, construita la Bran de printesa Ileana a Romaniei pentru a adaposti vasul cu inima reginei Maria a Romaniei, adusa in tara dupa ce Cadrilaterul a fost cedat Bulgariei in anul 1940.
Am continuat traseul spre Vulcan, adica ne-am intors din Bran spre Rasnov, am facut stanga pe un drum secundar, asa am scapat si de traficul intens de weekend de pe drumul principal.
Vulcan / Wolkendorf
Vulcan este mentionat documentar pentru prima data in secolul al XIII-lea, apoi in anul 1377. Am facut in sat un popas scurt pentru ca vroiam sa vizitam biserica fortificata, insa fara succes.
Biserica fortificata din Vulcan, cu nava rectangulara si plansee din lemn, are pe latura vestica un turn - clopotnita cu cinci etaje.
Codlea / Zeiden
Prin municipiul Codlea am trecut in graba pentru ca urma sa revenim in ziua urmatoare si sa incercam sa vizitam biserica fortificata.
Dumbravita / Schnakendorf
Dupa-amiaza tarziu am ajuns in "Satul Tantarilor", Dumbravita, unde am si ramas pentru o noapte intr-o frumoasa gospodarie ardeleneasca (multumiri A.G.)
Prima mentionare a satului este din anul 1507. In trecut, localitatea a avut numele de Tantari. Am ajuns chiar in perioada de sarbatoare, Zilele Comunei Dumbravita.
Ziua 1:
Brasov - Cristian - Rasnov - Bran
Vulcan - Codlea - Dumbravita
Romania, Judetul Brasov
Distanta totala parcursa: 93.8 km
Timp total: 5 ore si 37 de minute
Viteza medie: 16.7 km/h
Viteza maxima: 40.3 km/h
Fotografii © KERUCOV .ro / 14 august 2011
aparat foto Fujifilm FinePix S5100 + filtru PL
* multumiri A.G.
Sfanta Maria, 15 august 2011
A doua zi ne-am trezit, dar nu foarte de dimineata, si ne-am pregatit de drum. Vroiam sa trecem prin Codlea si sa petrecem ceva timp prin orasul Brasov.
Dupa ce ne-am luat ramas bun de la gazde, am iesit din Dumbravita spre soseaua care leaga Brasovul de Sibiu. Speram ca drumul sa fie liber, fiind zi de sarbatoare mare, dar nu a fost chiar asa, era aglomerat si circulau si TIR-uri in mare viteza. Pana in Brasov aveam de pedalat vreo 20 de kilometri.
Codlea / Zeiden
Ne propusesem sa vizitam Codlea, mai bine zis zona pietonala si biserica fortificata. Turnul bisericii se vede bine de la intrarea in oras.
Biserica Fortificata din Codlea, numita candva Cetatea Neagra, a fost cladita de cavalerii teutoni intre anii 1211 si 1225, pe partea de nord a muntelui Magura Codlei. Din pacate, nu era deschis si nu am vizitat interiorul. Zona pietonala de langa zidurile de aparare arata foarte bine.
Ghimbav / Weidenbach
Prin Ghimbav am trecut fara sa oprim, insa am remarcat explozia de culoare a marcajelor rutiere, de la indicatoare si de la cele desenate pe asfalt.
Brasov / Kronstadt
Vederea indicatorului de intrare in Brasov a fost o mare bucurie, terminam astfel mini-circuitul propus si urmau si cateva ore de liniste prin Brasov.
Piata Sfatului, Biserica Neagra si Strada Sforii
Piata Sfatului este un simbol al orasului Brasov, impreuna cu Biserica Neagra si cu Strada Sforii. Ne-am plimbat pe biciclete si pe langa biciclete prin Centrul Vechi al Brasovului. Zi cu soare, culori, oameni multi, terase deschise, sunet de flasneta venit de prin Lipscani de la Bucuresti.
Pe la 17:00 ne-am dus spre Gara Brasov sa luam acceleratul A1746 spre Bucuresti. Am urcat bicicletele in vagonul special si chiar am incheiat circuitul. Pana la Bucuresti trenul s-a aglomerat bine din statiunile de pe Valea Prahovei.
Ziua 2:
Dumbravita - Codlea - Ghimbav - Brasov
Romania, Judetul Brasov
Distanta totala parcursa: 42.7 km
Timp total: 2 ore si 47 de minute
Viteza medie: 15.3 km/h
Viteza maxima: 38.8 km/h
Fotografii © KERUCOV .ro / 15 august 2011
aparat foto Fujifilm FinePix S5100
* multumiri A.G.
|